4 de febrero de 2014

Afonso Eanes do Cotón


Tres Cantigas de Amigo


I

—Ay, mi amigo, mi luz y mi bien:
os veo ahora muy triste y, por quién
sepa, quiero que me digan si ven
¿qué es esto o por qué así lo hacéis?
—Por Dios, señora, os diré yo también:
mal estoy yo si vos no lo sabéis
.

—Muy triste andáis vos y con desazón,
tiempo hace ya y no sé la razón;
decidme ahora, Dios os dé perdón,
¿qué es esto o por qué así lo hacéis?
—Por Dios, ay pena de mi corazón:
mal estoy yo, si vos no lo sabéis
.

—Vos triste andáis y yo con gran dolor
ando hoy, porque no sé, por favor,
si os lo causa una pena de amor,
¿qué es esto o por qué así lo hacéis?
—Por Dios, ay señora, mi hermosa flor:
mal estoy yo, si vos no lo sabéis
.

—Muy triste andáis vos, y yo aún por cuál
cosa es no sé, y, pues no me es trivial,
decidme pronto, ya que sois cabal,
¿qué es esto o por qué así lo hacéis?
—Por Dios, señora, mi pena y mi mal:
mal estoy yo, si vos no lo sabéis
.



II

Si favor tenéis, amigo,
de mí, a quien tan bien queréis,
hablad ahora conmigo,
por Dios, no me lo neguéis:
¿amigo, por qué andáis
tan triste o por qué lloráis?


Pues yo no sé cómo entienda
por qué sois vos desdichado,
que Dios del mal me defienda,
quería saber de grado,
¿amigo, por qué andáis
tan triste o por qué lloráis?


Todos andan disfrutando,
estos con quien vos soléis
disfrutar, y estáis llorando,
por Dios, ¿qué diablo tenéis,
amigo, por qué andáis
tan triste o por qué lloráis?




III

Cuando se fue mi amigo,
juró que pronto vendría;
mas, no viene a hablar conmigo,
por eso, ay santa María,
damas, nunca de él me habléis,
por la fe que vos tenéis
.

Cuando se fue, dio promesa
de que vendría enseguida,
y, pues mintió, y fui lesa,
y de temerme se olvida,
damas, nunca de él me habléis,
por la fe que vos tenéis
.

El que visteis que decía
que estaba enamorado,
ya que no vino aquel día
que yo le había mandado,
damas, nunca de él me habléis,
por la fe que vos tenéis
.



Universo Cantigas. Afons'Eanes do Coton
B. D. Lírica Profana Galego-Portuguesa. Afons' Eanes do Coton
Xacopedia. Afonso Eanes do Cotón
Real Academia de la Historia. Alfonso Eanes do Coton
Cantigas Medievais Galego Portuguesas. Afonso Anes do Cotom
Rip Cohen, 500 Cantigas d’ Amigo: Edição Crítica / Critical Edition
Trad. E. Gutiérrez Miranda 2014




I-168

—Ai, meu amig’ e meu lum’ e meu ben:
véjovos ora mui trist’ e por én
quería saber de vós ou d’ alguén
que ést’ aquest’ ou por que o fazedes?
—Par Deus, senhor, direivos unha ren:
mal estou eu se o vós non sabedes.

—Mui trist’ andades, á mui gran sazón,
e non sei eu por que nen por que non;
dizédemi ora, se Deus vos perdón,
que est’ aquest’ ou por que o fazedes?
—Par Deus, ai coita do meu coraçón:
mal estou eu, se o vós non sabedes.

—Vós trist’ andades e eu sen sabor
ando, porque non soo sabedor
se vo-lo faz fazer coita d’ amor,
que ést’ aquest’ ou por que o fazedes?
—Par Deus, ai mui fremosa mha senhor:
mal estou eu, se o vós non sabedes.

—Mui trist’ andades vós e non sei eu
o por que é, e, poi-lo non mi é leu,
dizédemho, e non vos seja greu:
que ést’ aquest’ ou por que o fazedes?
—Par Deus, senhor, ai mha coita e mal meu:
mal estou eu, se o vós non sabedes.


II

Se gradoedes, amigo,
de mí, que gran ben queredes,
falad’ agora comigo,
por Deus, e non mho neguedes:
amigo, por que andades
tran trist’ ou por que chorades?

Pois eu non sei com’ entenda
por que andades coitado,
se Deus me de mal defenda,
quería saber de grado,
amigo, porque andades
tan trist’ ou por que chorades?

Todos andan trebelhando,
estes con que vos soedes
trebelhar, e vós chorando,
por Deus, e que dem’ avedes,
amigo, por que andades
tran trist’ ou por que chorades?


III

Quando se foi meu amigo,
jurou que cedo verría;
mais, pois non vén falar migo,
por én, por santa María,
nunca mi por el roguedes,
ai donas, fe que devedes.

Quando se foi, fezmi preito
que se verría mui cedo,
e mentiumi, tort’ á feito,
e, pois de mí non á medo,
nunca mi por el roguedes,
ai donas, fe que devedes.

O que vistes que dizía
que andava namorado,
pois que non veo o día
que lh’ eu avía mandado,
nunca mi por el roguedes,
ai donas, fe que devedes.




☛ PyoZ ☚